Зміни у сфері освіти, політики, економіки
відповідно зумовлюють зміни в цінностях і вчинках людей. У зв'язку з цим
особливої актуальності сьогодні набуває вивчення змін, що відбуваються у свідомості
сучасних людей, в їх ціннісних орієнтаціях. Соціальні зміни призводять до поступового
утвердження у громадянській свідомості нової системи ціннісних орієнтацій.
Ціннісні
орієнтації – складний соціально-психологічний феномен, що характеризує спрямованість
та зміст активності особистості, що є складовою частиною системи відносин особистості,
визначає загальне ставлення людини до світу, до себе, надає сенсу та
спрямованості особистісним позиціям, поведінці, вчинкам. Ціннісні орієнтації є феноменом індивідуальної
свідомості, вони тісно пов'язані з мотивами, потребами, цілями, установками,
інтересами особистості.
Актуальність проблеми, що
розглядається, визначається наявністю суперечності між сучасними соціальними
умовами, що висувають особливі вимоги до формування системи ціннісних
орієнтацій особистості, та недостатньою вивченістю психологічних факторів та
механізмів її розвитку, а також слабкою розробленістю конкретних прийомів
відповідної цілеспрямованої дії.
Ціннісні орієнтації виконують
функції регуляторів поведінки та проявляються у всіх галузях людської
діяльності. Цінності є соціальними регуляторами поведінки індивіда групи.
Існують три соціально-психологічних рівні регуляції поведінки з
точки зору участі в них цінностей.
Перший рівень характеризується
відсутністю стійкої системи цінностей. Другий проявляється у тому випадку,
коли індивід приймає рішення, орієнтуючись, з одного боку, на свій ідеал, а з
іншого, на групову норму. Цей рівень можна визначити як нормативно-ціннісний.
На третьому рівні вирішальним стає зміст спілкування, а не розподіл позицій
членів групи, що взаємодіють. Це й є ціннісний рівень регуляції. Таким чином,
ціннісні орієнтації відчутно впливають на різноманітні аспекти життєдіяльності
групи: від особистісної адаптації членів, що входять до її складу, до її продуктивності.
Цінності мають подвійний
характер, вони соціальні, оскільки історично обумовлені, та індивідуальні,
оскільки в них відбивається досвід конкретного суб'єкта. Ступінь розвинутості
цінностей, особливості їх становлення дозволяють судити про рівень розвитку
особистості. Ціннісні орієнтації є найважливішою характеристикою особистості
та показником її сформованості. Система ціннісних орієнтацій багато в чому
визначає становлення особистості, незважаючи нате, що формування передбачає
«розвинену» свідомість, емоційну підготовленість особистості. Система
ціннісних орієнтацій суперечлива та динамічна, вона відбиває як головні,
стрижневі зміни взаємозалежності та особистості зі світом, так і зміну поточних,
випадкових життєвих ситуацій. Ціннісні орієнтації особистості
багатоманітні і залежать, з одного боку від широти одержаних особистістю
цінностей, з іншого, - від ступеня засвоєння
цих цінностей. Тут важливо мати на увазі, чи стали дані ці природною
необхідністю для особистості, чи перетворилися в її глибокі внутрішні
переконання, з позицій яких вони вільно та активно в інтересах суспільства та
самої себе. Виділення та дослідження ціннісних
орієнтацій набуває особливого значення у зв'язку з актуалізацією задач
формування особистості. Ці проблематика, останнім часом визнана психологами,
соціологами, педагогами, має безліч аспектів розгляду, але зрозумілим
залишається оди; сутність особистості проявляється через систему її ціннісних
орієнтацій їх треба вивчати, формувати та коригувати в процесі її діяльності. Директор НВК №3 Л.Нагай
|