Однозначно
відповісти на це питання не можна, оскільки необхідно враховувати ряд чинників,
що визначають підготовленість дитини до навчання. Саме від того, наскільки
дитина розвинена фізично, психічно, розумово і особово, а також як стан
здоров'я дитини, і залежатиме, з якого віку йому необхідно почати навчання в
школі. Має значення весь комплекс чинників, що визначають рівень розвитку
дитини, при якій вимоги систематичного навчання не будуть надмірними і не
приведуть до порушення його здоров'я.
Нагадаємо,
що у дітей, не підготовлених до систематичного навчання, важче і довше
проходить період адаптації (пристосування) до школи, у них набагато частіше
виявляються різні труднощі навчання, серед них значно більше неуспішних, і не
тільки в першому класі. Добре підготовлена до школи дитина повинна уміти
планувати свою діяльність:
- якщо
дитина може поставити мету і досягти її – ми говоритимемо про високий рівень
планування;
- якщо малюк,
поставивши мету, здійснить її лише частково, - це середній рівень планування;
- якщо дії
дитини абсолютно не відповідають поставленій меті або дитина діє хаотично,
абсолютно не намагаючись досягти мети, ми маємо справу з низьким рівнем
розвитку даної якості.
Дуже
важлива характеристика готовності до школи – це уміння контролювати результат
своїх дій:
- якщо
дитина може самостійно порівняти результат своїх дій з поставленою раніше за
мету, можна вважати, що у нього високий рівень контролю;
- якщо дитині
вдається це тільки частково, за участю дорослих, можна говорити про середній
рівень розвитку функції контролю;
- якщо
дитина абсолютно нездатна співвіднести свої результати з поставленим завданням
– це низький рівень розвитку контролю.
Мотивація
навчання, як прагнення знаходити приховані властивості предметів,
закономірності у властивостях навколишнього світу і їх використання –
обов'язкова умова готовності дитини до школи.
- При
низькому рівні розвитку даної характеристики малюк орієнтується тільки на
безпосередньо доступні органам чуття властивості предметів.
- Якщо
дитина прагне використовувати деякі узагальнені властивості навколишнього
світу, ми констатуємо середній рівень розвитку мотивації учення.
- При
високому рівні розвитку учбової мотивації у дитини спостерігається явне
прагнення знаходити приховані від безпосереднього сприйняття властивості
навколишнього світу, визначати закономірності і використовувати їх в своїй
діяльності.
Розглядаючи
рівень розвитку мислення, ми повинні мати на увазі наступне:
- високий
рівень розвитку інтелекту характеризується умінням слухати іншу людину,
виконувати такі логічні операції, як аналіз, узагальнення, порівняння,
класифікація словесних понять;
- при
середньому рівні розвитку інтелекту операції порівняння і узагальнення
виконуються без помилок, а складніші операції - аналіз, синтез, абстракція і
конкретизація – з помилками;
- дитина з
низьким рівнем демонструє явну відсутність уміння слухати іншої людини,
припускається численної помилки у виконанні логічних операцій, як простих, так
і складніших.
Які критерії готовності дитини до навчання в
школі?
До початку
навчання в школі у дитини повинні бути розвинені елементарні математичні
уявлення. Вона повинен знати:
- склад чисел
першого десятка (з окремих одиниць і з двох менших чисел);
- як одержати
число першого десятка, додаючи одиницю до попереднього і віднімаючи одиницю з
наступного за ним в ряду;
- цифри 0, 1,
2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9;
- знаки +, -
=, >, <;
- назва
поточного місяця, послідовність днів тижня;
Дитина повинна уміти:
- називати
числа в прямому і зворотному порядку;
- співвідносити
цифру і число предметів;
- складати і
вирішувати задачі в одну дію на складання і віднімання;
- користуватися
знаками арифметичних дій;
- вимірювати
довжину предметів за допомогою умовної міри;
- складати з
декількох трикутників, чотирикутників фігури більшого розміру;
- ділити
круг, квадрат на 2 і 4 частини;
- орієнтуватися
на аркуші паперу в клітинку.
До початку
навчання в школі у області розвитку мови діти повинні уміти:
- будувати
складні речення різних видів;
- складати
розповіді по картині, серії картинок, невеликі казки;
- знаходити
слова з певним звуком;
- визначати
місце звуку в слові;
- складати
речення з 3-4 слів;
- членувати
прості речення на слова;
- членувати
слова на склади (частини);
- розрізняти
різні жанри художньої літератури: казку, розповідь, вірш;
- самостійно,
виразно, послідовно передавати зміст невеликих літературних текстів,
драматизувати невеликі твори.
У області уявлень
про навколишній світ:
- уміти
розрізняти за зовнішнім виглядом рослини, поширені в даній місцевості;
- мати
уявлення про сезонні явища природи;
- знати свою
домашню адресу, прізвище, ім'я, по батькові батьків.
Обов'язковою умовою для прийому в школу дітей шостого року життя є досягнення
ними до 1 вересня віку не менше п'яти з половиною років. Навчання дітей, що не
досягли п'яти з половиною років до початку навчального року, проводиться в
умовах дитячого саду.
|