Сайт директора НВК №3 м.Кам'янське

Неділя, 05.05.2024, 11:40

Вітаю Вас Гість | RSS | Головна | Каталог статей | Реєстрація | Вхід

Головна » Статті » Мої статті

Моніторинг якості освітньої сфери: історія становлення, призначення, завдання та питання організації моніторингових досліджень
                                      "Освіта – стратегічна галузь розвитку   
                                      особистості, суспільства, нації й держави”.
                                      (Національна доктрина розвитку освіти 
                                       України у ХХІ столітті).
 
Сьогодення має виняткові особливості: перемін не очікують, переміни стали змістом нашого життя. Головна причина – докорінні зміни в соціально-економічних, політичних умовах життя нашого суспільства. Не стала винятком і сфера освіти. Школа в усі часи була і залишається своєрідною моделлю, дзеркалом, що відбиває життя і проблеми суспільства. Вона першою реагує на всі зміни, які відбуваються в суспільстві, здійснює постійний зв’язок сучасного з минулим і майбутнім.
Сучасний етап в освіті характеризується розгортанням інноваційних процесів. Особливого значення набуває проблема якості сучасної освіти та управління процесом її відстеження. Що розуміють під поняттям якісна освіта?

Перш, ніж управляти якістю, необхідно її визначити і навчитися оцінювати. У педагогічній діяльності оцінка якості в багатьох випадках відбувається на рівні "здорового глузду”, повсякденної практичної свідомості, згідно з якою якість насамперед пов’язана, наприклад, із відсотком успішності на 7-12 балів. На визначеній стадії функціонування системи такий підхід виконував свої функції і давав певний ефект. Зараз становище докорінно змінюється. Недостатньо, як раніше, звести якість освіти лише до фіксації рівня знань, умінь і навичок учнів, обліку випускників, що вступили до вищих навчальних заклпдів, або тих, хто переміг на конкурсах і олімпіадах. На сьогодні необхідно виробити інші підходи до організації освітнього процесу, здійснити інші управлінські дії. Потрібно вирішувати питання про обєктивну оцінку якості освіти, дати теоретичне обґрунтування використовуваним критеріям і методам.

У регіональній програмі "Моніторинг якості освіти” дається таке визначення:  "Якість освіти як соціальну категорію слід розглядати як сукупність властивостей освіти, що визначають її здатність задовольняти відповідні потреби особистості, суспільства, держави відповідно до призначення освіти”.

(аналіз схеми № 4 перегляньте архів файлів) 

Серед факторів, які суттєво впливають на погіршення якості освіти можна назвати наступні:

1.     Зміни в меті загальноосвітнього навчального закладу (нововведення, зміни у профілі).
2.     Невідповідність особистісної мети учасників навчально-виховного процесу меті установи освіти.
3.     Випереджальний розвиток науки.
4.     Зміни в складі педагогічного та учнівського колективів (присутній фактор "визначення середньої температури по лікарні”).
5.     Масовизація: вчимо тих, хто хоче і тих, хто не хоче вчитися. Спостерігається зниження мотивації до навчання.
6.     Погіршення інтелектуального "генофонду” нації.
Одним із шляхів покращення якісних показників сучасної освіти є впровадження в освітню систему моніторингу, який є частиною регіональної програми розвитку освіти в Дніпропетровській області.

 (аналіз схеми № 1 перегляньте архів файлів)

Отже, не зважаючи  на рівень моніторингу (державний, регіональний чи локальний) він проходить послідовно зазначені у схемі № 1 чотири етапи.
Моніторинг є там, де реальна картина порівнюється з наміченим. Головне його завдання зменшити різницю між тим, що є і ти, що повинно бути.
 (аналіз схем №2, № 3 перегляньте архів файлів)
Моніторинг використовується в управлінні освітою і складається із:
·        чітко визначеного обєкта управління;
·        заданих параметрів розвитку обєкта;
·        критеріїїв оцінювання цих параметрів;
·        технології проведення поточного контролю;
·        науково-методичних матеріалів щодо спрямування процесу на кінцевий результат.
Вимоги до моніторингу
 
Обєктивність – це максимальне уникнення субєктивних оцінок, врахування всіх результатів (позитивних і негативних), створення рівних умов для всіх учасників навчально-виховного процесу.
Валідність – повна і всебічна відповідність пропонованих контрольних завдань змісту досліджуваного матеріалу, чіткість критерії виміру й оцінки, можливість підтвердження позитивних і негативних результатів, які отримуються, різними способами контролю.
Надійність – сталість результатів, що отримуються при повторному контролі, які проводять інші особи.
Врахування психолого-педагогічних особливостей означає вивчення рівня освіти, професіоналізму, загального розвитку, індивідуальних особливостей об’єкта, а також умов і конкретних ситуацій проведення обстежень, що передбачають диференціацію контрольних та діагностичних завдань.
Під систематичністю розуміють проведення етапів і видів моніторингу в певній послідовності та за відповідною схемою.
Гуманістична спрямованість моніторингу передбачає створення умов доброзичливості, довіри, поваги до особистості, позитивного емоційного клімату. Результати моніторингу не можуть бути використані для застосування будь-яких репресивних заходів , а повинні мати тільки стимулюючий характер у випадку зміни ставлення об’єктів  педагогічного процесу до своєї навчальної, професійної та суспільно-корисної діяльності.
Моніторинг – це один із етапів роботи вчителя з учнем. Головне його завдання полягає в корекції, консультації, адаптації та підтримці вчителя або учня. Головне призначення моніторингу – побудувати конкретну програму розвитку вчителя або учня.
Адміністративна рада закладу пропонує провести перший етап моніторингу "Професійної компетентності вчителя”  (схема № 5) методом самооцінки наступних її складових:
·        інтелектуальна компетентність;
·        психологічна компетентність;
·        управлінська компетентність;
·        мотиваційна компетентність;
·        комунікативна компетентність;
·    проективна компетентність;
·        дидактична компетентність;
·        методична компетентність
Запропонована схема моніторингу професійної компетентності вчителя буде завершена за допомогою зазначених на ній учасників навчально-виховного процесу. А ми пропонуємо вам розглянути схему  № 6 , де відображена якісна характеристика професійної компетентності згідно встановленого вчителеві кваліфікаційного рівня за наслідками останньої атестації.

Категорія: Мої статті | Додав: lnagay (10.12.2013)
Переглядів: 1172 | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:

Меню сайту

Сайт НВК №3

 сайт НВК №3

Форма входу

Важливі сайти

Банер

Банер

Банер

Банер

Банер

Банер
Дніпропетровщина. Наш успіх - успіх України!
Петриківський розпис
Управління освіти і науки
Дніпродзержинської
міської ради

Цей день в історії

Статистика


Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Державні установи

Робота

SEO sprint - Всё для максимальной раскрутки!