Мета особистісно-орієнтованої гуманної освіти – не формувати й навіть не виховувати, в знайти, підтримати, розвинути
людину в людині, закласти в ній механізм Учасники педагогічного процесу мали
можливість ознайомитись з цим документом на засіданні педагогічної ради
колективу, внести свої пропозиції та прийняти як керівництво в організації своєї практичної діяльності. Сьогодні я хочу звернути
вашу увагу тільки на одному із його аспектів, який являється основним. Це
"Створення адаптивного середовища відповідно до можливостей та індивідуальних
здібностей учнів”. В умовах сучасної
парадигми освіти учитель виступає в ролі організатора всіх видів діяльності
учня як компетентний консультант і помічник ("Парадигма освіти – система
основних наукових досягнень (теорій, методів) за зразком яких організується
дослідницька практика в галузі освіти у визначений історичний період” Т.Кун). Особистісно-орієнтована
парадигма освіти передбачає визначення
унікальності кожного учня й індивідуальності його освітнього шляху. Національна доктрина розвитку освіти
визначає - якість освіти як головний
національний пріоритет. А основними цільовими
настановами сучасної освіти є: - всебічний розвиток особистості на
засадах загальнолюдських та національних цінностей, науковості й
систематичності знань:
- індивідуалізація та диференціація
навчання, його профільність у старшій школі;
- запровадження особистісно-орієнтованих
педагогічних технологій з метою формування освітніх компетенцій учнів.
Формування освітніх компетенцій особистості – це
поєднаннястандартизованого та
особистісно-варіативного змісту освіти.Одним із найважливіших
шляхів досягнення їх найбільш повного
відбиття є впровадження вчителями нових педагогічних технологій, які
забезпечують у соціальному середовищі (учителі, учні, батьки) атмосферу єдиного
державного розуміння сучасного розвитку освіти, можливість здобуття знань з
індивідуальної програми, рівень об’єктивності досягнутих результатів з
урахуванням навчальних можливостей кожної особистості. Це перш за все нові
освітні технології – модульна, проектна, особистісно-розвивальна,
інформаційна. За результатами моніторингового
контролю можливо зробити висновок, що у роботі
вчителів НВК відбувається стабільний зріст показників професійної
діяльності за певними позиціями, а саме: визначена позитивна динаміка володіння
змістом методик педагогічних технологій (інтерактивних), що сприяє покращенню
досягнень учнів предметної освіти. Надбанням сучасної школі є
забезпечення принципу варіатив-ності освіти (школи нового типу), що передбачає
диференціацію та індивідуалізацію змісту освітніх програм, форм та методів
навчання. Варіативність освіти
досягається шляхом надання особистості права та вибору шляхів здобуття освіти з
урахуванням її здібності, інтересів, прагнень. При цьому згідно з
Державним стандартом освіти основна школа забезпечує базову загальну середню
освіту, формуючи у учнів готовність до вибору і реалізації шляхів подальшого
здобуття освіти . Зміст освіти на цьому
ступені є єдиним для всіх учнів; особистісно-орієнтований підхід здійснюється
завдяки варіативності методик організації навчання в залежності від пізнавальних
здібнос-тей через мережу курсів по
вибору, факультативів, індивідуальних занять. Треба визнати, що певним
недоліком є розподіл інваріантної
варіативної складової. Згідно з Державним
стандартом основна школа має всього 14 % варіативної складової. Це значно
зменшує можливості вибору напрямків
навчання особистості на етапі базової середньої освіти. У старшій школi метою освіти стає перехід до профільного навчання.
Зважаючи на це, Державним стандартом передбаченні такі рівні диференціювання змісту
освіти: - обов’язкові знання, визначені стосовно певних предметних галузей у
Державному стандарті;
- профільний рівень вивчення предметів,
зміст якого визначають програми, затверджені МОН;
академічний, за програмами якого
вивчаються дисципліни, що безпосередньо пов’язані з профільними предметами, а
також здійснюється загальноосвітня підготовка учнів, які не визначилися щодо
напрямку спеціалізації. В цілому базовий
навчальний план основної і старшої школи відповідно до Державного стандарту охоплює як інваріантну, так і варіативну складові.При цьому інваріантна
складова передбачає дотримання всіма середніми загальноосвітніми навчальними закладами єдиних вимог
щодо освітньої підготовки учнів.Варіативна складова
забезпечує індивідуальну зорієнтованість змісту освіти.Таким чином, розвиток
освітніх компетенцій учня є головною складовою професійної педагогічної діяльності, що забезпечується
впровадженням творчого досвіду вчителів; створенням авторських ідей, апробації
елементів й методик особистісно-орієнтованих
педагогічних технологій.
Отже в поточному навчальному році перед педагогічним
колективом стоять наступні завдання:
- Забезпечити умови для адаптації системи
управління НВК згідно найбільш повної реалізації Державних стандартів з
урахуванням знання освітніх компетенцій у розвитку особистості.
- Створити умови для удосконалення механізму
профільного навчання (тільки на
основі діагностування вибирати профіль
навчання).
- Поглибити вивчення змісту галузей
Державного стандарту з метою спрямування навчального процесу на комплексний
розвиток освітніх компетенцій учня.
- Активно впроваджувати форми і методи
організації та проведення навчально-виховного процесу на засадах особистісно
орієнтованого підходу , в основу яких покласти розвиток освітніх компетенцій
учня.
- Створити умови для організації
методичної роботи, зорієнтованої на особистість учителя, перед яким стоять нові
задачі:
- викликати
и посилювати в учнів власні корисні мотиви діяльності;
- вдосконалювати форми і методи організації процесу навчання;
- активізувати
систему управління щодо впровадження Державного стандарту.
6.Постійно оновлювати базу даних щодо впровадження нових світових
європейських, національних перспективних педагогічних технологій. Директор НВК №3 Л.Нагай
|