Медичні та соціологічні дослідження встановили, що здоров'я людини визначається трьома групами факторів: - Спадковість ;
- Спосіб життя;
- Умови життя (тобто якість життя).
Формування образу життя людини починається з моменту
народження і триває все життя, але основи його закладаються в період дитинства
і юнацтва. Зміни, переробка окремих елементів, що склалися в період дозрівання,
в зрілому віці відбуваються з великими труднощами. Тому , важливо в шкільні
роки виховувати у дитини такий спосіб життя, такий тип поведінки людини в
життєвій ситуації, який сприяв би збереженню і зміцненню здоров'я в усі періоди
життя.
Система оздоровчої роботи безпосередньо в школі включає три
компоненти:
- Педагогічний;
- Психологічний;
- Медичний .
Медичний компонент - це цілий комплекс гігієнічних
заходів, спрямованих на профілактику захворюваності у дітей. Це і світловий, і
повітряний режим, режим дня, харчування, рухова активність, імунопрофілактика і
т.д.
Деяких з них, а також факторів, що заважають їх
здійснювати, я хочу сьогодні торкнутися.
Найбільш агресивними факторами , які впливають на
формування здоров'я школярів, є наступні:
а) підвищений обсяг навчальних і позанавчальних
навантажень, комп'ютеризація, відсутність режиму дня і, як наслідок, дефіцит
часу для засвоєння інформації.
Все це є психотравмуючими факторами для школярів, що в
поєднанні з низькою тривалістю сну і прогулянок , фізичної активності, - надає
стресорнийвплив на організм, що розвивається.
б) недостатнє гігієнічне навчання і виховання дітей з
формування ЗСЖ (тобто свідоме ( усвідомлене ) і відповідальне ставлення до
свого здоров'я ) .
в) істотним чинником, що погіршує здоров'я школярів, є
низька рухова активність. Дефіцит рухової активності в молодших класах
становить 35-40 % ( діти ще відвідують різні секції танці, найчастіше їх водять батьки). У старших
класах у більшості випадків діти надані самі собі, тобто неорганізоване
проведення часу - дефіцит рухової активності складає вже 75 -85 %. Уроки
фізичного виховання лише в малому ступені компенсують дефіцит рухів. Цього явно
недостатньо для профілактики відхилень у стані здоров'я.
Нагадаю , що : Рухова активність, загартовування - комплекс методів
підвищення стійкості (переносимості) організму до дії фізичних факторів
зовнішнього середовища шляхом тренування.
В результаті рухової активності, а також загартовування,
організм безболісно переносить такі дози фізичного чинника, такі перепади, які
у незагартована людей викликають хворобу. Однак ефект від рухової активності та
загартовування більш різноманітний, ніж тільки підвищення стійкості організму
до якого-небудь фактору, так як в адаптаційні механізми, в процесі тренувань,
рефлекторно включаються всі основні системи життєзабезпечення , що веде до
підвищення їх функціональних резервів, тобто :
- Робить людину сильнішою і фізично і духовно;
- Підвищує енергію;
- Розвиває гнучкість;
- Уповільнює старіння;
- Підвищує імунітет;
- Допомагає контролювати вагу тіла;
- Зміцнює кістки;
- Знімає стреси;
- Надає впевненість у собі .
Режим дня - також є важливою умовою для збереження здоров'я, нормального
росту і розвитку. Коли дитина входить у режим дня у батьків , педагогів
знімається половина проблем , пов'язаних з його поведінкою. Така дитина рідше
конфліктує з вчителями та батьками, стає вольовим і дисциплінованим .
|