Модель екологічно комфортного освітнього середовища з
використанням технології підвищення працездатності школярів реалізується шляхом
оптимізації і гуманізації навчального процесу, які можливі через :
- проведення занять на природі (уроки фізичної культури, уроки-екскурсії);
- застосування різнорівневого навчання, випереджаючі завдання (для учнів
різного рівня засвоєння навчального матеріалу, прояв креативності);
- глибоку диференціацію та індивідуалізацію навчання з урахуванням психічного
стану дитини (робота психологічної служби);
- широке використання сучасних педтехнологій (інформаційно-комп’ютерні,
проектні, групові, нестандартні уроки);
- розвиваюче навчання, яке націлене на актуалізацію пізнавальної діяльності
учнів;
- формування життєвих компетентностей (пізнавальної, особистісної,
самоосвітньої та саморозвитку, соціальної, комунікативної, інформаційної,
продуктивної творчої діяльності);
- забезпечення позитивної мотивації навчання шляхом створення можливості успіху
для кожного учня (ситуація успіху) ;
- доцільна дозованість обсягу домашніх завдань із метою запобігання
перевантаження учнів .
Мета всіх здоров'язберігаючих
освітніх технологій - сформувати в учнів необхідні знання, вміння та навички
здорового способу життя, навчити їх використовувати отримані знання в
повсякденному житті
Загалом
процес навчання в умовах здоров’язберігаючої педагогіки складається з трьох
етапів, які відрізняються один від одного як специфічними завданнями, так і особливостями
методики.
I. Етап початкового ознайомлення з
основними поняттями та уявленнями.
Мета - сформувати в учнів елементарні
уявлення про основні поняття здорового способу життя. Основні завдання:
· сформувати
уявлення про елементарні правила збереження здоров’я;
· досягти
виконання елементарних правил здоров’язбереження (на рівні первісного вміння);
· створити
мотивацію на ведення здорового способу життя.
II. Етап поглибленого вивчення.
Мета - сформувати повноцінне розуміння
основ здорового способу життя. Основні завдання:
· уточнити
уявлення про елементарні правила здоров’язбереження;
· досягти
свідомого виконання елементарних правил збереження та зміцнення здоров'я;
· сформувати
практичні знання, уміння і навички, необхідні в повсякденному житті.
Ш. Етап закріплення знань, умінь та
навичок збереження та зміцнення здоров’я та їх подальшого вдосконалення.
Мета-сформувати навички збереження
здоров’я у повсякденному житті.
Основні завдання: - досягти
стабільності та автоматизму при дотриманні правил збереження здоров’я; - досягти
виконання цих правил відповідно до вимог їх практичною застосування; - забезпечити
варіативне дотримання правил здорового способу життя залежно від конкретних
практичних умов.
Завдання
кожного з означених етапів можна вирішувати як одночасно, так і послідовно,
оскільки вони всі тісно взаємопов’язані.
У навчальному закладі найбільш доцільними
є технології, які:
· мають
за основу комплексний характер збереження здоров’я;
· беруть
до уваги більшість факторів, що впливають на здоров’я;
· враховують
вікові та індивідуальні особливості учнів;
· забезпечують
запровадження цілей та змісту політики освітнього закладу зі зміцнення здоров'я учнів та формування здорового способу життя;
· контролюють
виконання настанов, зміст яких має здоров’язберігаючий
та профілактичний характер;
· постійно
покращують санітарно-гігієнічні умови навчального закладу, матеріально-технічну та навчальну базу, соціально-психологічний клімат у колективі відповідно
до сучасних вимог;
· заохочують
учнів до участі в плануванні оздоровчої діяльності навчального закладу та до аналізу виконаної роботи;
· формують
позитивне ставлення учнів до навчального закладу, взаємоповагу та взаєморозуміння між учителями й учнями та
учнів між собою;
· обґрунтовують
умови послідовності в реалізації технології;
· здійснюють
періодичну оцінку ефективності технології;
· залучають
батьків до збереження та зміцнення здоров'я дітей;
· практикують
особистісно зорієнтований стиль навчання та стосунків
з учнями;
· створюють
освітнє середовище, що забезпечує комфортні та безпечні
умови життєдіяльності учнів і вчителів.
Дослідженнями
доведено, що ефективність формування здорового способу життя вимагає активного
залучення учнів до здоров’язберігаючого навчального процесу, формування в них
активної позиції щодо зміцнення і збереження власного здоров’я. Аналіз
здоров’язберігаючої діяльності закладу дозволив виділити складові моделі цієї
діяльності. Вона має поєднувати такі форми і види роботи:
· корекцію
порушень соматичного здоров'я з використанням комплексу
оздоровчих та медичних заходів без відриву від навчального
процесу;
· різноманітні
форми організації навчально-виховного процесу з урахуванням їх психологічного та фізіологічного впливу на
учнів;
· контроль
за виконанням санітарно-гігієнічних норм організації навчально-виховного процесу; нормування навчального навантаження та профілактику перевтоми
учнів;
· медико-психолого-педагогічний
моніторинг стану здоров’я, фізичного і
психічного розвитку учнів;
· розробку
та реалізацію навчальних програм із формування в учнів навичок ведення здорового способу життя та профілактики шкідливих звичок;
· діяльність
служби психологічної допомога вчителям та учням у подоланні стресів, стану тривоги; сприяння гуманному ставленню до кожного учня; формування
доброзичливих взаємовідносин у колективі
вчителів;
· організацію
та контроль за дотриманням збалансованого харчування
всіх вихованців та учнів закладу;
· заходи,
що сприяють збереженню та зміцненню здоров'я вчителів та учнів, створення умов для їх
гармонійного розвитку.
Звичайно,
вирішення проблеми збереження здоров'я дітей та підлітків потребує належної
уваги всіх зацікавлених у цьому: педагогів, медиків, батьків, представників
громадськості. Однак, особливе місце та відповідальність в оздоровчій
діяльності відводиться освітній системі, яка повинна й має всі можливості для
того, щоб зробити освітній процес здоров’язберігаючим і в цьому випадку мова
йде вже не просто про стан здоров'я сучасних школярів, а про майбутнє України.
|